2014. április 12., szombat

Tétényi-fennsík tanösvény




A Szoborpark nem igazán érdekelt sose, de ami mögötte van! A buszról mindig vágyakozva lestem a fennsíkot a rengeteg virággal, galagonyával, fenyvessel és azon agyaltam, vajon mi lehet ott. A héten végre megnéztem. Ez az a hely, ahova minél gyakrabban vissza kell jönnöm. Valami fantasztikus táj. Változatos, tarka és izgalmas. És sehol senki. Jó, én hétköznap mentem és még csak április van, de akkor is csak 1 fotóssal és egy biciklissel találkoztam. Utóbbival természetesen a természetvédelmi terület határát jelölő úton. Mint utólag kiderült, bár 4 órát bóklásztam, csak a tanösvény felét sikerült megnéznem.XD

A fennsík így áprilisban csupa kék meg sárga. Vad gyöngyikék sötétkéklenek, köztük a roppant aranyos, liláskék gubóvirágok és egy rakás, mindenféle sárgás kutyatej, pimpó, meg ternye. Pici, fehér kőtörőfüvek, halványkék veronikák, pirosas vérfüvek és egy-egy „nemistudommidebiztosnagyonvédett” érdekesség.:D Itt-ott kőkibúvások, fantasztikus mohaszőnyeggel, a nagyobb kavicsokon vagy fatörzseken pedig napozó zöld gyíkokkal. Nagyon figyeltem a pannongyíkra is, de vele sajnos nem találkoztam.

Gubóvirág
Csabaíre vérfű
Zöld gyík
A ritkás alacsonylombú erdős részek is izgalmasak. Kőrisek, molyhos tölgyek, erdei fenyők alkotják. A talajuk szintén száraz, egy kicsit más a növényzetük, mint a gyepnek és nagyon hangulatosak. A fák között pedig itt-ott felbukkannak a hajdani lőtér mesterséges darabjai, romos falak egy gödörben vagy éppen egy-egy lövészárok, esetleg bombatölcsér, amelyekben már újra a természet az úr.

 A gyepen a rengeteg féle virágon seregnyi a lepke is. Életemben nem láttam még ennyi hajnalpír lepkét, mint itt. A másik két tömeges lepke a közönséges gyöngyházlepke és egy apró sodrómolyféle, a karszti fúrómoly volt. Találkoztam még párducfoltos araszolóval, kardoslepkével, nappalibagollyal, egy felzavart gammabagolylepkével és egy nagy rókalepkével is.

Hajnalpír lepke
Karszti fúrómoly
Párducfoltos araszoló
Közönséges gyöngyházlepke
A legelképesztőbb jelenség viszont hernyótéren jelentkezett. Érdemes kimenni és megnézni annak, aki nem undorodik tőlük, mert ritka és érdekes látvány. A terület nagy részét, ahol a füves élőhely védelmében nem ritkították meg a bozótost, galagonya és egyéb vad vagy félvad bokrok nőnek. Ezeken pedig ezrével táplálkoznak jelenleg a hernyók.O.O Főleg különböző tavaszi és téli araszolók hernyóiról van szó, de találkoztam bagolylepke hernyókkal is. Egyes bokrokon szinte centinként követik egymást a kis 1-2 centis hernyók. Fürgén araszolnak és kopaszítják az ágakat. Annyi volt belőlük, hogy néha még magamról is le kell segítsek egy-kettőt. Nem igazán fordult velem még elő, hogy ahhoz, hogy egy hernyó begyűjtsek, három másikat kell leszednem egy ágról.XD
Kifejezett célomat, hogy megtaláljam a hazánkban ritka, de itt tömegesen előforduló, füstösszárnyú ősziraszoló (Lignyoptera fumidaria) hernyóját, nem sikerült elérnem, de nem adom fel. A lepke rajzására is biztos kijövök ősszel.
Nagy téliaraszoló hernyója

Zöldes tavasziaraszoló hernyója

Réti tarkalepke hernyója

Kékes őszibagoly hernyója

 A többi rovarfaj közül a mezei homokfutrinka tetszett nagyon. Smaragdzölden csillog, két kis ékfolt díszíti a szárnyfedőjét és mindig csak egy méterrel repül előrébb az ember közeledtére, így vigyázni kell, hogy rá ne lépjünk.:D

Mezei homokfutrinka
Halmokban állnak a csigaházak mindenfelé, fele üres, fele lakott. A legtöbb zebracsigából van. Egyéb gerinctelen érdekesség a szongáriai cselőpók is, ami itt igen gyakori. Találkoztam még sutabogárral is, aki lehet, hogy teljesen közönséges faj, de nekem nagyon tetszik.:) Rengeteg érdekes rovar volt, de ezeket még határoznom kell.

Zebracsiga

Sutabogár
Madárfajokban is biztos bővelkedik a hely, de inkább hallottam, mint láttam őket. A legtöbb fajjal, amit ezen az élőhelyen elvár az ember, nem találkoztam. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek itt, csak pont nem találkoztam velük, pláne, hogy nagy részük valószínűleg a fészkén ül. Nagy örömömre viszont láttam például egy hollót, amire pont nem számítottam. Volt még vörös vércse, karvaly, egerészölyv, sok örvös galamb, csilpcsalp füzike, citromsármány, mezei veréb, széncinke, őszapó, feketerigó, cigánycsuk, vörösbegy, kis poszáta, barátposzáta, tövisszúró gébics és szajkó. Jó, tudom, ez egy szép lista, de igazából lehetne ötször ilyen hosszú is ezen a helyen. Majd legközelebb.

Az infrastruktúráról és praktikussági dolgokról annyit, hogy nagyon szépen rendbetartott tanösvény ez. Szinte nincs szemét, az út mindenhol jól járható, nagy a parkoló és ingyenes, van a bejáratnál térkép. A tanösvény tábláin csak egy-egy élőhely folt megnevezése és 1-2 jellegzetes faj neve található, de átlag embernek nem is kell több. A tanösvényről szóló füzetet pedig a bejárat melletti Fitoland kertészetben lehet megvenni, kemény 190 forintért.

A területen elvileg tüzet rakni tilos. Én egy tűzrakóhelyet azért találtam. Pad nincs, se piknikezőhely, ez nem egy olyan terület. Itt a gyep az egyik fő látványosság. Nem azt mondom, hogy ne üljünk bele nézelődni, de ez az az élőhely, amit minél kevesebbet kéne taposni. Ugyan van egy szép hosszú tanösvény, de a környéken mindenfelé indulnak még kisebb ösvények és utak a kalandvágyó lelkeknek. A főút hangja és a víztorony jó tájékozódási pont, szóval eltévedni sem lehet. Az igazán erdős rész felé viszont csak csoportosan és csak fényes nappal ajánlanám a túrát, mert a fene tudja, kik kóricálnak a kevésbé őrzött területeken.
A lakott részről még szeretném elmesélni, hogy szívesen odaköltöznék. Minőségi út, gyönyörű kertek, minden tiptop, rendezett. Mint egy felkapott vidéki üdülőövezet.:)

Szóval a Tétényi-fennsíkot ajánlom a bogarászó kedvűeknek, de az egyszerű sétálóknak is, akik nem állnak meg minden fűszálnál, mint én, mert főleg ez a tavaszi, lepkékkel tarkított virágözön szerintem még őket is elvarázsolja.:)

Az összes fotó egyben itt megtalálható:  https://plus.google.com/photos/111162186523703682416/albums/6001331135528503729

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése